[column] Top 5-TikTok-trends: vette vrieskou, generatiekloof en totale tompoucegekte
- Media
- 31 okt 2023 @ 12:02
- Link
-
Thamar en Sietske
social media experts
C2B - Geen tag
- 31 okt 2023 @ 12:02
- Thamar en Sietske
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Thamar en Justine van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
1. TREND: Frozen in place
Een heerlijke nieuwe trend die zowel in iedere branche als in iedere situatie toepasbaar is: de Frozen-in-place-trend. In combinatie met de sound ‘Hemissme’ (beluister ‘m niet te vaak, dit geluid geeft ernstige nagels-op-een-krijtbord-associaties) film je iemand als standbeeld. Diegene lijkt midden in een beweging of handeling plots te zijn ‘bevroren’, terwijl de camera er langzaam omheen beweegt. Aan het beeld voeg je in copy een ‘wanneer…’-situatie toe waarin je het liefst niet gezien of opgemerkt wordt. Wij konden het niet laten om ons meteen even aan deze trend te wagen.
@brycehall this happened today
♬ original sound - hemissme
2. FOOD TREND - ALLES tompouce
Is Barbie ein-de-lijk van het toneel verdwenen, blijkt het roze gevaar nóg niet geweken. Op dit moment puilt TikTok namelijk uit van de tompouce-content. Of beter gezegd: variatie-op-de-tompouce-content. Met name de ‘crompouce’ - de liefdesbaby van de tompouce en een croissant - verovert in rap tempo ons land én de socials. Nadat één bakkerij deze lekkernij in z’n assortiment opnam, vliegt de crompouce nu steeds meer winkels en supermarkten uit, waarmee ook de ‘ik-testte-de-viral-crompouce-content’ door zowel bekend als onbekend Nederland niet aan te slepen is. Inmiddels neemt de tompouce-hype steeds grotere vormen aan: ook de ‘olie-pouce’ (met een oliebol), de ‘rollpouce’ (met een cinnamon roll), een tompouce-pannenkoek, tompouce-ijs zijn in opmars. Tompouce-content is overigens niet alleen weggelegd voor de foodsector. Zo ontwikkelden Hema en EasyToys een heuse tompouce-vibrator en die is online hartstikke uitverkocht. Wannabe on trend? Doe iets met tompouce. Wat dan ook, it will work.
@fivebelow share this with your *boo*! 👻 make the BEST boo basket for your friends this spooky szn thanks to these halloween essentials 💁♀️🎃 (shop our "boo basket" category online, too!) #fivebelowfinds #boobasket ♬ original sound - Five Below
3. TREND - Getting old
Een andere trend die volop gebruikt wordt, is de Getting Old-trend met een specifieke sound van Joie Gray. Voor deze trend film je jezelf verschrikt en geschokt, terwijl je in beeld een opmerking of vraag van een jonge(re) generatie quoot waardoor je beseft hoe oud je eigenlijk bent. Door een filter verandert je huidige uiterlijk steeds in een flits naar een oude(re) versie van jezelf, een soort glitch waardoor je er uitziet als een bejaarde. Als bedrijf zou je deze trend kunnen inzetten om bijvoorbeeld je bedrijfshistorie of een product uit te lichten, of een situatie tussen collega’s van verschillende generaties.
4. SOUND: I do not take pictures of my meal
En dan hebben we nóg een trend rondom food deze week: de I-do-not-take-pictures-of-my-meal-trend, gebaseerd op een sound afkomstig uit een Glamour-interview met Stranger Things-actrice Millie Bobby Brown. Ze geeft daarin aan absoluut nooit haar eten te fotograferen, zoals velen anderen wel doen. ‘Daar trek ik de grens, mijn camera eet níet als eerste,’ aldus een stellige Millie. TikTokkers gaan inmiddels fanatiek aan de haal met het geluidsfragment, waarbij ze in carrouselvorm júíst foto’s van hun eten delen. Een zeer simpel uit te voeren trend die uiteraard geschikt is voor de foodsector, maar waarop ook prima in te haken is op de kantoorvloer (deel beelden van tussendoortjes, lunchborden of vrijmibo’s) of in de retail. Hoe leuk is het om bijvoorbeeld een carrousel vol foto’s van food-kerstornamenten (die nu haast in íédere winkel verkrijgbaar zijn)?
@glamourmag #MillieBobbyBrown will NOT post a photo of her food, thank you very much. 😤 At the link in bio, the actor, author, and makeup mogul gives us an inside look at how she uses her phone. #FoodTok #PenneAllaVodka #GlamourWOTY ♬ original sound - Glamour
5. VIRAL - Hysterie bij Albert Heijn
Een beetje irritant, maar het werkt wel perfect voor de doelgroep: de hysterische TikToks van het Rotterdamse Albert Heijn-filiaal Vlietlaan. Hierin lichten medewerkers van de winkel op z’n ‘authentiek Rotjeknors’ (“Tering!”) diverse bonusaanbiedingen uit. Ze doen dit met snel bewegende camerabeelden. De likes voor de video’s nemen met iedere TikTok toe met uitschieters tot wel 200K. Je moet ervan houden, maar ja, als je volgers er goed op gaan, kun je er weinig tegenin brengen.
@ahvlietlaan1574 NIET LOPEN, MAAR RENNENN💙💙💙💙💙 #alberthein ♬ Albert Heijn - Official Skybeatz
-
Thamar en Sietske
- Werken bij: C2B
- Functie: social media experts
- Website:http://www.c2b.nu/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- NMO maandoverzicht: Gouden Televizier-Ring 2024 best bekeken
- Radiocampagne tegen btw-verhoging kranten en tijdschriften
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's Bazaars Woman of the Year...
- Dove en Vogue Nederland lanceren Embrace your real beauty
- Publieke omroepen profileren zich in gezamenlijke campagne
- [column] ... want hier krijg ik het benauwd
Laatste Nieuws
- Publieke omroepen profileren zich in... 12-11-2024
- Dove en Vogue Nederland lanceren... 11-11-2024
- Radiocampagne tegen btw-verhoging... 08-11-2024
- NMO maandoverzicht: Gouden... 07-11-2024
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's... 07-11-2024
- Weetjesblad Zo Zit Dat viert... 30-10-2024